Kommande konserter

Uruppförande med Peter Eötvös

Peter Eötvös & Ryoko Aoki
2019-01-17 kl 18:0020:00
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Götaplatsen
Göteborg, 412 56 Sverige
+ Google Map
« december, 2018 » loading...
M T O T F L S
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6

Tidigare evenemang

Från Stockhaisen till Easias Järnegard – Gageego!

Den tyska efterkrigsmodernismens musik vilar i mångt och mycket på två tunga pelare: å ena sidan Helmut Lachenmanns kärva, historiska blick eller Karlheinz Stockhausens – med åren – tilltagande kosmiska klanger.

I kvällens program hör vi deras musik och blir varse hur de ger eko i flera led – från Billones rituella utbrott till Simone Movios hyperprecisa toner.

Tonsättarsamtal

Missa inte tonsättarsamtalet en timme före konsertstart då musiker ur ensemblen pratar med någon av kvällens tonsättare. Alla frågor är välkomna. Också från publiken.

Program

Pierluigi Billone Mani. Matta
Karlheinz Stockhausen Harmonien ur Klang
Brigitta Muntendorf Shivers on Speed
Helmut Lachenmann Guero
Simone Movio Di fragili incanti
Esaias Järnegard isola

Göteborgs konserthus erbjuder student- och paketrabatter.

Köp biljetter

2018-11-18
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
ShareMusic 75 år 2003-2018

Ny musik på ShareMusics 15-årsfest

Gageego! har i flera uppmärksammade projekt samarbetat med ShareMusic. Självklart är ensemblen med och firar ShareMusics första 15 år i Sverige, här med ett framträdande tillsammans med ensemblen Elefantöra.

Program

Karen Power Machine Chatter
Tomas Hulenvik Ouverture to Another Day 

Läs mer…Elefantöra och Gageego!

2018-11-10
Lindgrenssalen, Artisten, Göteborg
Elefantöra (från ShareMusic) och Gageego! på fabriksgolvet

Digitalt möter traditionellt

Fredag den 9 november hålls konsert hos företaget Hang On AB i Hillerstorp och publiken bjuds på närkontakt med musikerna i två nyskapade verk.

Hösten 2017 besökte den nybildade ensemblen Elefantöra Hang On tillsammans med kompositören Karen Power och samlade in ljud och letade efter musikaliska byggstenar i fabrikens maskinpark.

Med spelningen återvänder de till fabriken med resultatet: Karen Powers stycke Machine Chatter som omsorgsfullt fogades samman av ljud från fabriken med musik skriven för cello, preparerat piano och slagverk. Vi har också med oss ytterligare ett verk: Tomas Hulenviks Ouverture to Another Day. Även detta skrivet på beställning direkt för vår ensemble. Här använder ELEFANTÖRA den svenskproducerade appen GESTRUMENT för att tvinna ut tjuriga linjer och ettriga attacker som matchar de traditionella instrumentens uttryck.

De tre musikerna från Gageego är My Hellgren, Karin Birgersson och Jonas Larsson. Elefantöra består av Hannes Glavå, Joel Mansour, Liv Dahlstrand och Caroline Mårtensson.

Program

Karen Power Machine Chatter
Tomas Hulenvik Ouverture to Another Day

Båda verk ingår i Bits & Pieces som är en del inom utvecklingsprojektet ”Digital teknik i gränsöverskridande konstnärliga processer” – som ShareMusic driver tillsammans med Region Jönköpings län – utbildning och kultur. Bits & Pieces genomförs med stöd av Region Jönköpings län och Kulturrådet.

2018-11-09
HangOn, Hillerstorp
Göteborg International Organ Academy

En del av Göteborgs internationella orgelfestival.

Mikael Fridén, orgel och Gageego!

Program

Edgar Varèse Density 21.5 (för soloflöjt)
Arvo Pärt Da Pacem Domine (för stråkkvartett)
Staffan Storm …et lux in tenebris lucet
Bengt Hambraeus Mikrogram: 7 aforismer (för altflöjt, viola, vibrafon, harpa)

2018-10-21
Göteborgs domkyrka
Göteborgs domkyrka

Invigningskonserten för Göteborgs orgelfestival 2018

PROJEKTET är ett verk i tolv satser av Paula af Malmborg Ward (f. 1962) för solister, tre körer, konserterande orgel, slagverk och kammarorkester. Medverkar gör en kör från Brunnsbo musikklasser och Hvitfeldtska gymnasiets kammarkör, Vokalensemblen Espiro, Ligita Sneibe, orgel, kammarmusikensemblen Gageego! och Ulrike Heider, dirigent.

Festivalen är kontantfri. Biljetter löses vid konsertentréerna genom kortbetalning & Swish.

2018-10-12
Göteborgs domkyrka
Från Croft till Grisey – Gageego!

Gageego! beger sig ut på jakt efter nutida länkar säsongen 2018-2019. Som utgångspunkt befinner sig tonsättare som ensemblen sedan länge önskat framföra och favoritkomponister.

Utifrån dessa gageegoikoner har ensemblen sökt, spårat och nosat (googlat!) sig fram till de olika tonsättarnas respektive prägling på en musikvärld och efterkommande tonsättare. Den som söker finner, den som lyssnar drömmer…

Griseys Vortex Temporum står som portalverk med sina virvlande klanger och arpeggion, men ges här nytt sken i de två unga tonsättarna John Croft, från Nya Zeeland, och irländska Ann Cleare där spektralmusikens arv förs in i en ny era av klangligt och rumsligt utforskande musik. Kedjorna blir här till långa linjer och spröda viskningar – skorrande undersköna.

Tonsättarsamtal

Missa inte tonsättarsamtalet en timme före konsertstart då musiker ur ensemblen pratar med någon av kvällens tonsättare. Just det här tillfället har vi besök av John Croft. Alla frågor är välkomna. Också från publiken.

Program

John Croft Trio (Seirenes III)
Ann Cleare I Should Live in Wires for Leaving You Behind
Gérard Grisey Vortex Temporum

Göteborgs konserthus erbjuder bland annat serie- och studentrabatter. Konserten ingår i GAS-festivalen 2018.

2018-09-30
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
The Man Hanged, foto: Aesthete Photography

Unik uppsättning under Halland Opera & Vocal Festival. Huvudrollen sjungs av Joa Helgesson, som just avslutat succéuppsättningen av Fantomen på operan på Göteborgsoperan. Det blir en visuellt spännande föreställning, baserad på den moderna klassikern Eight Songs for a Mad King med musik av Peter Maxwell Davies och libretto av Randolph Stow.

Vi möter Kung George III, regent i Storbritannien mellan under åren 1760 – 1820. George har återkommande episoder av mental ohälsa och lider av hallucinationer. Han är plågsamt medveten om sitt sviktande tillstånd. Under sina första episoder av galenskap utsätts han för tortyr, svält, åderlåtningar. Han förvaras i ett stall där han behandlas som ett djur. Dessa metoder, dåtidens brittiska mentalvård, har föga förvånande snarare en förvärrande effekt på den kungliga patienten.

I sin tolkning av Eight Songs for a Mad King tar ensemblen verket till en ny verklighet genom så kallad Body Suspension. De medverkande hänger upp sig i krokar fästa direkt genom skinnet. Under upphängningen tar det biofysiska instrumentet Xth Sense, via sensorer, upp kroppens ljud som sedan omvandlas till elektroakustisk musik. För att skapa en extrem fysisk närvaro och autentisk smärta, använder sig Joa Helgesson och ensemblen av dessa sceniska verktyg för att återge den ”extrema fysiska och psykiska påverkan” som kompositören Peter Maxwell Davies efterlyser i originalverket från 1969.

På scenen ser vi Doctor Anna som berättar om smärtans biologi i föreläsningen The Story of a Body Named George, operasångaren Joa Helgesson, fakirerna från Santa Sangre Body Rituals, dansaren Shannon Taylor. Verket ackompanjeras av Gageego! – ensemble för ny musik.

Från 18 år. Föreställningen rekommenderas ej för barn eller känslig publik.

Idé, koncept & regi: Joa Helgesson
Projektassistent & koncept: Dr. Anna Zakrisson
Musik: Peter Maxwell-Davies
Koreografi: Shannon Taylor
XTH Sense biofysisk teknik: Marco Donnarumma
Foto: © Aesthete Photography

2018-07-06
Figarosalen, Halmstads Teater
Mr Emmet – Adrian Clarke – i MusikTeaterVerkets produktion 2018

En hyllning till Sir Peter Maxwell Davies

Operan ”Mr Emmet takes a walk” komponerades 2000 av Sir Peter Maxwell Davies efter ett libretto av David Pountney. Vi får följa den medelålders affärsmannen Mr Emmet på hans promenad längs ett järnvägsspår fram till den punkt då han väljer att kasta sig framför tåget och avsluta sitt liv. Operan är knappt en timme lång och inte tidigare framförd i Sverige. I rollen som Mr Emmet hör vi internationella barytonstjärnan Adrian Clarke, som uruppförde verket på Orkney tillsammans med Sir Peter. 

Operan ”The Medium” (även det en Sverigepremiär) från 1981 benämns av tonsättaren (tillika textförfattaren) själv som ett av hans mest utmanande verk och är en 45 minuter lång operamonolog – bara en röst, inga instrument. Här är vi inbjudna till mottagningen hos ett medium. Ett till synes tomt rum, men för The Medium är det fyllt av alla klienter, avlidna familjemedlemmar, husdjur och andra möten och minnen ur livet.

I rollerna

Mr Emmet: Adrian Clarke
Mr Todd: Karl Peter Eriksson
KA: Nina Ewald
The Medium: Monica Danielson

Regi: Ola Beskow (Mr Emmet), Mattias Ermedahl (The Medium)
Ljus/scenograf: Jesper Berger
Dirigent: Rei Munakata
Kapell: Gageego!

Biljetter

 

2018-05-12
Atalante, Göteborg
Mr Emmet – Adrian Clarke – i MusikTeaterVerkets produktion 2018

En hyllning till Sir Peter Maxwell Davies

Operan ”Mr Emmet takes a walk” komponerades 2000 av Sir Peter Maxwell Davies efter ett libretto av David Pountney. Vi får följa den medelålders affärsmannen Mr Emmet på hans promenad längs ett järnvägsspår fram till den punkt då han väljer att kasta sig framför tåget och avsluta sitt liv. Operan är knappt en timme lång och inte tidigare framförd i Sverige. I rollen som Mr Emmet hör vi internationella barytonstjärnan Adrian Clarke, som uruppförde verket på Orkney tillsammans med Sir Peter. 

Operan ”The Medium” (även det en Sverigepremiär) från 1981 benämns av tonsättaren (tillika textförfattaren) själv som ett av hans mest utmanande verk och är en 45 minuter lång operamonolog – bara en röst, inga instrument. Här är vi inbjudna till mottagningen hos ett medium. Ett till synes tomt rum, men för The Medium är det fyllt av alla klienter, avlidna familjemedlemmar, husdjur och andra möten och minnen ur livet.

I rollerna

Mr Emmet: Adrian Clarke
Mr Todd: Karl Peter Eriksson
KA: Nina Ewald
The Medium: Monica Danielson

Regi: Ola Beskow (Mr Emmet), Mattias Ermedahl (The Medium)
Ljus/scenograf: Jesper Berger
Dirigent: Rei Munakata
Kapell: Gageego!

Biljetter

 

2018-05-11
Atalante, Göteborg
Mr Emmet – Adrian Clarke – i MusikTeaterVerkets produktion 2018

En hyllning till Sir Peter Maxwell Davies

Operan ”Mr Emmet takes a walk” komponerades 2000 av Sir Peter Maxwell Davies efter ett libretto av David Pountney. Vi får följa den medelålders affärsmannen Mr Emmet på hans promenad längs ett järnvägsspår fram till den punkt då han väljer att kasta sig framför tåget och avsluta sitt liv. Operan är knappt en timme lång och inte tidigare framförd i Sverige. I rollen som Mr Emmet hör vi internationella barytonstjärnan Adrian Clarke, som uruppförde verket på Orkney tillsammans med Sir Peter. 

Operan ”The Medium” (även det en Sverigepremiär) från 1981 benämns av tonsättaren (tillika textförfattaren) själv som ett av hans mest utmanande verk och är en 45 minuter lång operamonolog – bara en röst, inga instrument. Här är vi inbjudna till mottagningen hos ett medium. Ett till synes tomt rum, men för The Medium är det fyllt av alla klienter, avlidna familjemedlemmar, husdjur och andra möten och minnen ur livet.

I rollerna

Mr Emmet: Adrian Clarke
Mr Todd: Karl Peter Eriksson
KA: Nina Ewald
The Medium: Monica Danielson

Regi: Ola Beskow (Mr Emmet), Mattias Ermedahl (The Medium)
Ljus/scenograf: Jesper Berger
Dirigent: Rei Munakata
Kapell: Gageego!

Biljetter

 

2018-05-08
Atalante, Göteborg
Ensemblen Elefantöra repeterar

Bits & Pieces är ett samarbete mellan ShareMusic & Performing Arts och Gageego. I projektet komponeras ett flertal korta stycken för traditionella instrument som kombineras med olika former av digital teknologi.

Nu är det premiärdags för två nya stycken. Debuterande ensemblen Elefantöra framför tillsammans med Gageego! följande verk:

Karen Power Machine Chatter
Tomas Hulenvik Overture to Another Day

Vi får höra akustiska instrument i kombination med fältinspelningar, funna eller naturliga ljudkällor, framfört med hjälp av grafiska partitur, textpartitur, ljudpartitur och individuella ljudstämmor.

Dörrarna öppnas klockan 19:30. Inget insläpp efter konsertens början.

2018-04-26
BrewHouse, Göteborg
Konflikternas klanger: Darmstadt (illustration)

Nu tar upptäckarlusten Gageego! till Darmstadt, där vitt skilda uttryck kan berätta om samma kamp, om samma erfarenhet. 

Göteborgs konserthus följer upp fjolårets omtyckta serie, där Gageego! gjorde djupdykningar av konstmusikens metropoler. Denna gång sätts musiken, tonsättarna och städerna i relief mot pågående eller förflutna konflikter – politiska såväl som konstnärliga. Denna musikaliska exposé i fyra avsnitt lyfter fram det flagrant politiska, det ljuvt poetiska och det kärvt introverta. Som vanligt bär Gageego! inga skygglappar – välkomna!

Tonsättarintroduktion kl 17 ingår i priset.

Program

Stockhausen Zungenspitzentanz
Henze Adagio adagio
Cage Solo for Sliding Trombone
Saunders Stirrings Still
Fure Something to Hunt
Svensson Uruppförande, nytt verk

Köp biljett

2018-04-08
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Bla bla bla... i pratbubbla

I samband med alla våra Konflikternas klanger-konserter kan ni få träffa och lyssna till två av kvällens tonsättare som berättar om sina verk: Dror Feiler och Bnaya Halperin-Kaddari. Det kan till exempel handla om hur det låter och varför, inspirationer och fallgropar, minnen från och förhoppningar för staden vi porträtterar – eller vad som helst som du undrar över. Alla frågor är nämligen välkomna, även från publiken.

Fri entré för dig med biljett till konserten.

2018-02-25
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Konflikternas klanger: Jerusalem (illustration)

Nämn en storstad med en historia lika präglad av motstridiga agendor och passionerade förhoppningar! Jerusalem tolkas här genom musiken, där tonsättarna och städerna sätts i relief mot pågående eller förflutna konflikter – politiska såväl som konstnärliga.

Jerusalem får denna gång bära vittnesbörd om hur vitt skilda uttryck ändå kan berätta om samma kamp, om samma erfarenhet. Konserthusets och Gageego!s gemensamma musikaliska exposé i fyra avsnitt lyfter fram det flagrant politiska, det ljuvt poetiska och det kärvt introverta. Som vanligt bär Gageego! inga skygglappar – välkomna!

Tonsättarintroduktion kl 17 ingår i priset.

Hitta biljetter

Program

Chaya Czernowin Sheva
Chaya Czernowin Ina
Bnaya Halperin-Kaddari Kinky Kings
Dror Feiler 32° 43′ Nord 33° 31′ Ost – den 10 gewidmet
Amit Gilutz Beethoven Souvenirs
Sivan Cohen-Elias Air pressure

Konsertserien genomförs med stöd från

Ernst von Siemens Music Foundation

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

2018-02-25
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Bla bla bla... i pratbubbla

Tonsättare på besök! I samband med alla våra Konflikternas klanger-konserter kan ni få träffa och lyssna till en av kvällens tonsättare berätta om sina verk. Så sker även inför Madrid-konserten, där ​José Maria Sánchez-Verdú, som också är kvällens dirigent, berättar om sin musikaliska värld.

Frågor från publiken är också välkomna! En timme för konsertstart ses vi i Konserthuset!

Esaias Järnegard och Alexander Khubeev
Här samtalar Esaias Järnegard med den ryske tonsättaren Alexander Khubeev inför framförandet av hans verk Dark Strings vid vår Moskvakonsert 24 september.

Tonsättarsamtalen är gratis för dig med biljett till den följande konserten.

SparaSpara

2017-10-29
Stora salen, Göteborgs konserthus
Konflikternas klanger: Madrid

Från grundandet som en morisk stad på 800-talet fram till i dag har Madrid varit scenen för erövringar och belägringar, centrum för ett världsimperium, politiska spänningar, krig och terror – men också stor konstnärlig dramatik.

Kammarensemblen Gageego! fortsätter sin utforskning av konstmusikens metropoler. Denna gång sätts musiken, tonsättarna och städerna i relief mot pågående eller förflutna konflikter – politiska såväl som konstnärliga.

Madrid får denna gång bära vittnesbörd om hur vitt skilda uttryck ändå kan berätta om samma kamp, om samma erfarenhet.

Observera att konserten sker i Stora salen med publik och musiker på podiet – närmare musiken kan man inte komma. Dirigent och en av kvällens tonsättare är José Maria Sánchez-Verdú.

Tonsättarintroduktion kl 17 ingår i priset. Göteborgs konserthus erbjuder abonnemangs- och studentrabatt.

 

Hitta biljetter Läs mer!

 

Program

Francisco Guerrero Marín Zayin III för stråktrio
José María Sánchez-Verdú Quasid 3
Elena Mendoza ur Fragmentos de teatro imaginario
Alberto Posadas Tres pinturas imaginarias
Cristóbal Halffter Debla
José María Sánchez-Verdú Giorno dopo giorno

 

Konsertserien genomförs med stöd av

Ernst von Siemens Music Foundation

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

2017-10-29
Stora salen, Göteborgs konserthus
Kulturnatta

Vackert barhäng till klassisk livemusik

Offstage bjuder på vackert barhäng till klassisk livemusik av eldsjälar ur Symfonikerkollektivet. Konceptet bjuder på oslagbar närvarokänsla och stort hjärta, och poppar upp på platser där det är högt i tak och plats för kreativitet. Och det kostar inte en enda krona. Bara kom.

Denna kväll tar Offstage plats i Konserthusets garderobshall. Dörrarna öppnas kl 20.00, ingång från Götaplatsen. Musikerna spelar flera gånger under kvällen med start ca kl 20.00 och baren har öppet fram till kl 23.00.

Hålltider under kvällen

  • ca kl 20.15: Poesi, fågelsång och dramatik i Kvartett för tidens ände av Oliver Messiaen.
  • ca kl 21.25: Operation av en flygel samt beatbox på basflöjt och basklarinett. Konstigt? Ja visst. Välkommen!
  • ca kl 22.15 Höstmys i mörkret till finstämda 1600-talstoner på viola da gamba och den långhalsade lutan teorb.

Evenemanget är en del av Kulturnatta.

2017-10-13
Garderobshallen, Göteborgs konserthus
Dunkers kulturhus

Nu öppnar Dunkers kulturhus dörrarna för en ny konsertserie, sounds like. Med sounds like belyser vi den nutida musiken och låter den få den plats den förtjänar. Konsertserien tar tillvara den höga internationella nivå som Sverige och andra länder har på nutida kompositörer och de artister som specialiserar sig på denna musik.

Först ut är Gageego! som tar med sig sin energi, skicklighet, några aktuella favoritkompositioner och en hel del instrument – flöjt, oboe, klarinett, basklarinett, fagott, horn, trumpet, trombon, slagverk, harpa, violin, viola, cello, kontrabas och röst.

Hitta biljetter Läs vidare

 

Arrangören erbjuder rabatter till studenter, medlemmar och Kulturkortsinnehavare.

Program

Carola Bauckholt Luftwurzeln för flöjt, klarinett, viola och cello
Dmitri Kourliandski Falsa Lectio för basflöjt
Kim Hedås Under luften för altflöjt, basklarinett, viola och violoncell
Vladimir Gorlinsky Bramputapsel #2 för basflöjt och basklarinett
Henrik Denerin Fluchtlinien-D för flöjt och slagverk
Tomas Hulenvik Punschverandan för flöjt, klarinett, viola, cello och slagverk

Dunkers kulturhus håller baren öppen innan konserten och i paus.

2017-10-03
Dunkers kulturhus, Helsingborg
Gageego! i Moskva

Göteborgs konserthus är värd för en ny musikalisk exposé, där Gageego! lyfter fram det flagrant politiska, det ljuvt poetiska och det kärvt introverta i fyra världsmetropoler. Resan börjar österut, i Moskva.

Denna konsertserie placerar musiken, tonsättarna och städerna i relief mot pågående eller förflutna konflikter – politiska såväl som konstnärliga.

Vi får stifta bekantskap med en musik som spänner från den mest ömsint poetiska i svenskryskan Borisova-Ollas till urskriket från en nästan 70-årig Ustvolskaya. Vi får se Gageego!-musikerna utrustade med hundleksaker och iklädda blå operationsdräkter. Musiken utförs förstås med kirurgisk precision.

Efter Moskva följer under spelåret Madrid, Jerusalem och Darmstadt – och som en röd tråd hör vi vittnesbörd om hur vitt skilda uttryck ändå kan berätta om samma kamp, om samma erfarenhet. Som vanligt bär Gageego! inga skygglappar – välkomna!

Tonsättarintroduktion kl 17 ingår i priset.

Program

Galina Ustvolskaja Pianosonat nr 6
Sofia Gubajdulina Quasi hoquetus
Dmitri Kourliandski Falsa Lectio
Elena Rykova 101% mind uploading
Victoria Borisova-Ollas Behind the Shadows
Alexander Khubeev Dark Strings
Vladimir Gorlinsky Bramputapsel #2

Göteborgs konserthus erbjuder abonnemangs- och studentrabatt.

Konsertserien genomförs med stöd från

Ernst von Siemens Music Foundation

2017-09-24
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Tonsättarsamtal: Bla bla bla...

Träffa en livs levande kompositör! En timme innan varje ”At Tale of Four Cities”-konsert samtalar musiker ur Gageego! med någon av kvällens tonsättare i Stenhammarsalen. Inför Berlin-konserten träffar vi Per Mårtensson.

Alla frågor är välkomna. Också från publiken. Välkommen!

2017-04-02
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Gageego! A Tale of Four Cities: 4. Berlin

Berlin blir Gageego!s sista resmål denna säsong. Den 2 april landar hela Stenhammarsalen i staden som fostrat sina egna tonsättare men lika mycket inspirerat och tagit förbivandrande kompositörer i sin famn: koreanskan Unsuk Chin, Göteborgs egen Malin Bång och estländaren Arvo Pärt.

Dagen till ära uruppförs ett verk av Per Mårtenson. Och glöm inte att be om att få en glimt av kvällens kanske mest radikala piktur – Robert Dahms duo, där partituret lika mycket är en fröjd för örat som en lisa för ögat! Räkna med ett nytt äventyr vid varje landning när Gageego! tar scenen i besittning.

Program

Malin Bång perpetual revival
Robert Dahm Imagines me into systems smeared along wires
Simon Steen-Andersen Beside Besides
Per Mårtensson Herr Krenz (uruppförande av Gageego!s beställningsverk)
Unsuk Chin Advice from a caterpillar
Arvo Pärt Spiegel im Spiegel (viola och piano)
Arnulf Herrmann rondeau sauvage

Tonsättarsamtal

Träffa en livs levande kompositör! En timme innan konsertstart samtalar musiker ur Gageego! med Per Mårtensson. Alla frågor är välkomna. Också från publiken. Samtalen är kostnadsfria och börjar kl 17.00.

Konsertserien genomförs med stöd från Kulturrådet, Statens Musikverk och Helge Axson Johnsons stiftelse.

2017-04-02
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Tonsättarsamtal: Bla bla bla...

Träffa en livs levande kompositör! En timme innan varje ”At Tale of Four Cities”-konsert samtalar musiker ur Gageego! med någon av kvällens tonsättare i Stenhammarsalen. Inför London-konserten får vi möta Göteborgs-tonsättaren Lina Järnegard.

Alla frågor är välkomna. Också från publiken.

Samtalen är kostnadsfria. Välkommen!

2017-02-05
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Gageego! i London
I London, där Charles Dickens en gång skrev A Tale of Two Cities (som inspirerat namnet på årets Gageego!-serie), möter vi de största kontraster.

Rebecca Saunders eteriska och hemlighetsfulla klangvärld delar föga med den omskrivne Thomas Adès eller Albert Schnelzers dansanta och fantasifulla eufori. Snarare finner vi i Saunders musik en länk till kvällens uruppförande, Gageego!s beställningsverk av Göteborgstonsättaren Lina Järnegard.

Alltsedan starten 1995 har denna Göteborgsbaserade ensemble bjudit omvärlden på konserter fyllda av nutida musik av allra högsta kvalitet, framförd med stor passion och glimt i ögat. Ensemblen har ett enastående antal uruppföranden på meritlistan och ett unikt perspektiv på två decenniers nutida konstmusikliv. Räkna med ett nytt äventyr vid varje landning när Gageego! tar scenen i besittning.

Studentrabatt finns.

Program

Albert Schnelzer Wolfgang is Dancing!
Olivier Knussen Variations
James MacMillan Memento
Lina Järnegard Gageego!s beställningsverk (uruppförande)
Olivier Knussen …upon one note – after Henry Purcell
Dai Fujikura flux
Rebecca Saunders Trio
Thomas Adès Arcadiana

Tonsättarsamtal

Träffa en livs levande kompositör! En timme innan konsertstart samtalar musiker ur Gageego! med någon av kvällens tonsättare i Stenhammarsalen. Alla frågor är välkomna. Också från publiken.

Samtalen är kostnadsfria och börjar kl 17.00. Välkommen!

Konsertserien genomförs med stöd från KulturrådetStatens Musikverk och Helge Axson Johnsons stiftelse.

2017-02-05
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Tonsättarsamtal: Bla bla bla

Träffa en livs levande kompositör! En timme innan konsertstart samtalar musiker ur Gageego! med någon av kvällens tonsättare i Stenhammarsalen. Alla frågor är välkomna. Också från publiken.

Denna söndag möter vi tonsättaren Klas Torstensson. Samtalen är kostnadsfria och börjar kl 17.00. Välkommen!

2016-11-20
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Laddar…

Evenemang per år

2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 | 1999 | 1998 | 1997 | 1996 | 1995

%d bloggare gillar detta: