Kommande konserter

Kroppslig kommunikation

Närbild av tonsättaren Rebecca Saunders
2020-02-16 kl 18:0020:00
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Götaplatsen 8 , 412 56 Göteborg, Sverige + Google Map
« december, 2019 » loading...
M T O T F L S
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5

Tidigare evenemang

Foto på tonsättaren Salvatore Sciarrino

Gageego! hyllar en av samtidens mest produktiva tonsättare, Salvatore Sciarrino. Med femtio symfoniska verk är ändå kammarmusik det mest avskalade sättet att närma sig hans musik som är kontrastrik och innovativ.

Den som lyssnar till Sciarrino blir medveten om sig själv och sina känslor. Musiken är på samma gång introvert och expansiv, ibland som duvor i en skog, ibland som en hyperventilerande förtvivlan. Det kräver sin flöjtist att klara av dessa tvära kast.

Sciarrinos titlar hänvisar till musikens mystik, som detta att förstå hur det förtrollade framkallas. Men musiken hyllar också de klassiska tre gracerna. Dessa gudinnor var ansvariga för livets goda sidor som glädje, skönhet och visdom. I Sciarrinos flöjtmusik får de sin mor, gudinnan Venus att blomstra.

I Sara Nemtsovs delvis amplifierade musik och i “b” av Simon Løffler får flöjten vila. Här utforskas elektrifierande möjligheter, såsom ljus och spänningarna i musikernas egna kroppar.

Program

Salvatore Sciarrino Hermes
Simon Løffler b
Salvatore Sciarrino Come vengono prodotti gli incantesimi?
Salvatore Sciarrino Canzona di ringraziamento
Sara Nemtsov Seven Colours
Salvatore Sciarrino Venere le grazie la fioriscono

Tonsättarsamtal

Missa inte tonsättarsamtalet en timme före konsertstart då musiker ur ensemblen pratar med någon av kvällens tonsättare. Alla frågor är välkomna. Också från publiken.

Billigare biljetter

Göteborgs konserthus erbjuder student- och abonnemangsrabatter.

2019-11-03
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Sven-Eric Johansson

Ny musik för röster, instrument och orgel

2019-10-18 kl 19:00 21:00

Orgelfestivalen 2019 hyllar den svenska organisten och tonsättaren Sven-Eric Johanson, medlem i den så kallade måndagsgruppen och en av de mest betydelsefulla tonsättarna i sin generation. En genialisk, musikalisk mångsysslare med brett musikaliskt register, där både modernt och mer traditionellt tonspråk ryms och blandas.

I denna hyllningskonsert medverkar förutom Gageego! även Rilkeensemblen med dirigent Gunnar Eriksson och Ligita Sneibe, orgel

Program

Max Käck SEJ in memoriam for flute, clarinet, two violins, cello and percussion
Sven-Eric Johanson från String Quartet no. 2 (Adagio espressivo, Allegro), Nu är det sommarmorgon, Det är vackrast när det skymmer, Han på korset, Det är något bortom bergen, Vet du vad längtan är, Gravskrift, Psaltare och lyra, Concerto for organ and strings

Konsertintroduktion

Kl 18:30 av Max Käck

200:-

Göteborgs domkyrka

Kyrkogatan 28 , 411 15 Göteborg, Sverige + Google Map
https://www.svenskakyrkan.se/gbgdomkyrko/

Göteborg International Organ Academy

+46 738 41 86 00

https://www.organacademy.se

2019-10-18
Göteborgs domkyrka
Gageego! 2019

2019-09-29 kl 18:00 20:00

Gageego! 2019

Gageego! inleder sin konsertsäsong med väletablerad nutida musik. En del av den är bland det mest drömska man kan lyssna till.

Tillsammans med Norrbotten NEO framförs amerikanska, brittiska och italienska verk som spelats och uppskattats många gånger på världens stora konsertscener.

Helen Grime är en av de mest väletablerade, unga, brittiska tonsättarna idag. Hennes verk har hörts på BBC proms, och inledde hela konsertsäsongen för London Symphony Orchestra 2017-2018. Hon är på alla sätt en värdig inledare av Gageego!s konsertserie.

Just den här konserten bjuder på flera kända namn som John Cage och Morton Feldman. Det är musik som ger plats att tänka, erfara, drömma, uppleva. På det sättet är konserten inte bara ett möte med ny musik och fantastiska musiker, den uppmärksamme lyssnaren möter både sig själv och Narkissos, guden som blev förälskad i sin egen spegelbild och förvandlades till en narciss.

Norrbotten NEO har tillbringat drygt 10 år i kammarmusikens framkant, med ett nationellt uppdrag att verka för den nutida kammarmusiken. Denna kväll möter de sina kolleger från väst.

Program

Helen Grime Pianokonsert
Salvatore Sciarrino Raffigurar Narciso al fonte
Morton Feldman Between Categories
Aureliano Cattaneo Giano, Repainted
John Cage Pianokonsert

Tonsättarsamtal

Missa inte tonsättarsamtalet en timme före konsertstart då musiker ur ensemblen pratar med någon av kvällens tonsättare. Alla frågor är välkomna. Också från publiken.

Arrangör

Göteborgs konserthus
Telefon:
031-726 53 10
E-post:
biljett@gso.se
Webbplats:
http://www.gso.se/

Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus

Götaplatsen 8 , 412 56 Göteborg, Sverige + Google Map
031-726 53 10
http://www.gso.se/
2019-09-29
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Ensemblen Elefantöra repeterar

Konserthuset i Västerås är platsen för ett internationellt symposium om inkludering som utgångspunkt för teknisk och konstnärlig innovation inom musikområdet. Gageego! medverkar och ger dessutom en gratis lunchkonsert i samband med evenemanget.

Under själva symposiet diskuteras och demonstreras en rad frågeställningar och möjligheter kring skapande och inkludering, som:

  • Vad innebär det för den konstnärliga processen att arbeta inkluderande?
  • Hur kan musikteknologi öppna nya dörrar för utövare och bana väg för konstnärlig utveckling?
  • Hur är det att arbeta med en inkluderande ensemble, som musiker och som tonsättare?

I samtalet deltar representanter från ShareMusic & Performing Arts, svenska och inbjudna internationella gäster samt deltagare från utvecklingsprojektet Digital teknik i gränsöverskridande konstnärliga processer. Dessutom kommer ShareMusics ensemble Elefantöra, tillsammans med Gageego!, att framföra de fem verk som hittills komponerats direkt för dem som en del av projektet.

Symposiet hålls på engelska.

Anmälan görs via Share Musics webbplats.

Symposierna arrangeras av ShareMusic & Performing Arts inom ramen för projektet Digital teknik i gränsöverskridande konstnärliga processer med stöd av Region Jönköpings län och Kulturrådet, samt projektet Initium, med stöd av Arvsfonden.

Gratis lunchkonsert

Konsertdelen av arrangemanget är öppen för allmänheten, med fri entré.

2019-04-10
Västerås konserthus, Lilla salen
Ensemblen Elefantöra repeterar

ShareMusic arrangerar ett internationellt symposium om inkludering som utgångspunkt för teknisk och konstnärlig innovation inom musikområdet.

  • Vad innebär det för den konstnärliga processen att arbeta inkluderande?
  • Hur kan musikteknologi öppna nya dörrar för utövare och bana väg för konstnärlig utveckling?
  • Hur är det att arbeta med en inkluderande ensemble, som musiker och som tonsättare?

I samtalet deltar representanter från ShareMusic & Performing Arts, svenska och inbjudna internationella gäster samt deltagare från utvecklingsprojektet Digital teknik i gränsöverskridande konstnärliga processer. Dessutom kommer ShareMusics ensemble Elefantöra, tillsammans med Gageego!, att framföra de fem verk som hittills komponerats direkt för dem som en del av projektet.

Symposiet hålls på engelska.

Sista anmälningsdag: 1 april. Anmälan görs via Share Musics webbplats.

Symposierna arrangeras av ShareMusic & Performing  Arts inom ramen för projektet Digital teknik i gränsöverskridande konstnärliga processer med stöd av Region Jönköpings län och Kulturrådet, samt projektet Initium, med stöd av Arvsfonden. 

Gratis lunchkonsert

Konsertdelen av arrangemanget är öppen för allmänheten, med fri entré.

2019-04-09
Kulturhuset Pigalle, Nässjö
Anna Þorvaldsdóttir, foto Saga Sigurdardottir

Gageego! välkomnar den tonsättaren Anna Thorvaldsdottir i ett program där Thorvaldsdottirs musik står i förgrunden, omgärdad av alltifrån hennes egna förebilder till inspirerade generationskamrater.

Musiken växlar mellan karga, skira, klangliga landskap, drömska ögonblick och frustande, tvära rytmer och melodier. Från det sena 1900-talets musik till det mest innovativa 2000-tal i genomskärning – precis som Gageego!s signum sedan snart 25 år! Dirigerar gör Aaron Holloway-Nahum.

Program

Anna Thorvaldsdottir Reflections
György Kurtág Bagatellen, op. 14
Kaija Saariaho Oi kuu
Clara Iannotta paw-marks in wet cement (ii)
Krzysztof Penderecki Klarinettkvartett
Henrik Denerin fluchtlinien
Anna Thorvaldsdottir

Tonsättarsamtal

Missa inte tonsättarsamtalet en timme före konsertstart då musiker ur ensemblen pratar med någon av kvällens tonsättare. Alla frågor är välkomna. Också från publiken.

Köp biljett

Göteborgs konserthus erbjuder student- och abonnemangsrabatter.

2019-04-07
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Lund Contemporary 2019

Musikteknologi för alla!

Lunchkonsert under festivalen Lund Contemporary 2019. Organisationen ShareMusic & Performing Artsoch Musikhögskolan i Malmö bjuder publiken på närkontakt med musikerna från iPad-ensemblen Elefantöra och Gageego!.

Bland annat uruppförs ett antal verk, komponerade särskilt för ensemblen av studenter från masterprogrammet i komposition vid musikhögskolan, och musik av den irländska tonsättaren Karen Power och den svenske tonsättaren Tomas Hulenvik.

Med konserten avslutas residenset ShareMusicTechLab som inleddes i oktober 2018 i samarbete med Musikhögskolan i Malmö, Inter Arts Center och Lund Contemporary.

 

2019-02-08
Palaestra et Odeum, Lund
Peter Eötvös & Ryoko Aoki

Kvällens program bildar en vacker östeuropeisk exposé: från Ligeti via Eötvös till den i Belgrad födde svenska tonsättaren Djuro Zivkovics Grawemeyerbelönade On the Guarding of the Heart. 

En av Gageego!s mest kära gäster är tonsättaren och dirigenten Peter Eötvös. Denna konsert blir del av hans 75-årsfirande som görs i samarbete med Göteborgs Symfoniker. Vi får oss till livs dels ett helt nytt verk, Secret Kiss, skrivet för Gageego! och sångerskan/Noh-aktrisen Ryoko Aoki.

Tonsättarsamtal

Missa inte tonsättarsamtalet en timme före konsertstart då musiker ur ensemblen pratar med någon av kvällens tonsättare. Alla frågor är välkomna. Också från publiken.

Program

Djuro Zivkovic On the Guarding of the Heart
Peter Eötvös Secret Kiss – uruppförande (Gageego!s och Göteborgs Symfonikers sambeställningsverk)
György Ligeti Kammarkonsert
Peter Eötvös da capo – version för marimba solo

Köp biljett

2019-01-27
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Från Stockhaisen till Easias Järnegard – Gageego!

Den tyska efterkrigsmodernismens musik vilar i mångt och mycket på två tunga pelare: å ena sidan Helmut Lachenmanns kärva, historiska blick eller Karlheinz Stockhausens – med åren – tilltagande kosmiska klanger.

I kvällens program hör vi deras musik och blir varse hur de ger eko i flera led – från Billones rituella utbrott till Simone Movios hyperprecisa toner.

Tonsättarsamtal

Missa inte tonsättarsamtalet en timme före konsertstart då musiker ur ensemblen pratar med någon av kvällens tonsättare. Alla frågor är välkomna. Också från publiken.

Program

Pierluigi Billone Mani. Matta
Karlheinz Stockhausen Harmonien ur Klang
Brigitta Muntendorf Shivers on Speed
Helmut Lachenmann Guero
Simone Movio Di fragili incanti
Esaias Järnegard isola

Göteborgs konserthus erbjuder student- och paketrabatter.

Köp biljetter

2018-11-18
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
ShareMusic 75 år 2003-2018

Ny musik på ShareMusics 15-årsfest

Gageego! har i flera uppmärksammade projekt samarbetat med ShareMusic. Självklart är ensemblen med och firar ShareMusics första 15 år i Sverige, här med ett framträdande tillsammans med ensemblen Elefantöra.

Program

Karen Power Machine Chatter
Tomas Hulenvik Ouverture to Another Day 

Läs mer…Elefantöra och Gageego!

2018-11-10
Lindgrenssalen, Artisten, Göteborg
Elefantöra (från ShareMusic) och Gageego! på fabriksgolvet

Digitalt möter traditionellt

Fredag den 9 november hålls konsert hos företaget Hang On AB i Hillerstorp och publiken bjuds på närkontakt med musikerna i två nyskapade verk.

Hösten 2017 besökte den nybildade ensemblen Elefantöra Hang On tillsammans med kompositören Karen Power och samlade in ljud och letade efter musikaliska byggstenar i fabrikens maskinpark.

Med spelningen återvänder de till fabriken med resultatet: Karen Powers stycke Machine Chatter som omsorgsfullt fogades samman av ljud från fabriken med musik skriven för cello, preparerat piano och slagverk. Vi har också med oss ytterligare ett verk: Tomas Hulenviks Ouverture to Another Day. Även detta skrivet på beställning direkt för vår ensemble. Här använder ELEFANTÖRA den svenskproducerade appen GESTRUMENT för att tvinna ut tjuriga linjer och ettriga attacker som matchar de traditionella instrumentens uttryck.

De tre musikerna från Gageego är My Hellgren, Karin Birgersson och Jonas Larsson. Elefantöra består av Hannes Glavå, Joel Mansour, Liv Dahlstrand och Caroline Mårtensson.

Program

Karen Power Machine Chatter
Tomas Hulenvik Ouverture to Another Day

Båda verk ingår i Bits & Pieces som är en del inom utvecklingsprojektet ”Digital teknik i gränsöverskridande konstnärliga processer” – som ShareMusic driver tillsammans med Region Jönköpings län – utbildning och kultur. Bits & Pieces genomförs med stöd av Region Jönköpings län och Kulturrådet.

2018-11-09
HangOn, Hillerstorp
Göteborg International Organ Academy

En del av Göteborgs internationella orgelfestival.

Mikael Fridén, orgel och Gageego!

Program

Edgar Varèse Density 21.5 (för soloflöjt)
Arvo Pärt Da Pacem Domine (för stråkkvartett)
Staffan Storm …et lux in tenebris lucet
Bengt Hambraeus Mikrogram: 7 aforismer (för altflöjt, viola, vibrafon, harpa)

2018-10-21
Göteborgs domkyrka
Göteborgs domkyrka

Invigningskonserten för Göteborgs orgelfestival 2018

PROJEKTET är ett verk i tolv satser av Paula af Malmborg Ward (f. 1962) för solister, tre körer, konserterande orgel, slagverk och kammarorkester. Medverkar gör en kör från Brunnsbo musikklasser och Hvitfeldtska gymnasiets kammarkör, Vokalensemblen Espiro, Ligita Sneibe, orgel, kammarmusikensemblen Gageego! och Ulrike Heider, dirigent.

Festivalen är kontantfri. Biljetter löses vid konsertentréerna genom kortbetalning & Swish.

2018-10-12
Göteborgs domkyrka
Från Croft till Grisey – Gageego!

Gageego! beger sig ut på jakt efter nutida länkar säsongen 2018-2019. Som utgångspunkt befinner sig tonsättare som ensemblen sedan länge önskat framföra och favoritkomponister.

Utifrån dessa gageegoikoner har ensemblen sökt, spårat och nosat (googlat!) sig fram till de olika tonsättarnas respektive prägling på en musikvärld och efterkommande tonsättare. Den som söker finner, den som lyssnar drömmer…

Griseys Vortex Temporum står som portalverk med sina virvlande klanger och arpeggion, men ges här nytt sken i de två unga tonsättarna John Croft, från Nya Zeeland, och irländska Ann Cleare där spektralmusikens arv förs in i en ny era av klangligt och rumsligt utforskande musik. Kedjorna blir här till långa linjer och spröda viskningar – skorrande undersköna.

Tonsättarsamtal

Missa inte tonsättarsamtalet en timme före konsertstart då musiker ur ensemblen pratar med någon av kvällens tonsättare. Just det här tillfället har vi besök av John Croft. Alla frågor är välkomna. Också från publiken.

Program

John Croft Trio (Seirenes III)
Ann Cleare I Should Live in Wires for Leaving You Behind
Gérard Grisey Vortex Temporum

Göteborgs konserthus erbjuder bland annat serie- och studentrabatter. Konserten ingår i GAS-festivalen 2018.

2018-09-30
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
The Man Hanged, foto: Aesthete Photography

Unik uppsättning under Halland Opera & Vocal Festival. Huvudrollen sjungs av Joa Helgesson, som just avslutat succéuppsättningen av Fantomen på operan på Göteborgsoperan. Det blir en visuellt spännande föreställning, baserad på den moderna klassikern Eight Songs for a Mad King med musik av Peter Maxwell Davies och libretto av Randolph Stow.

Vi möter Kung George III, regent i Storbritannien mellan under åren 1760 – 1820. George har återkommande episoder av mental ohälsa och lider av hallucinationer. Han är plågsamt medveten om sitt sviktande tillstånd. Under sina första episoder av galenskap utsätts han för tortyr, svält, åderlåtningar. Han förvaras i ett stall där han behandlas som ett djur. Dessa metoder, dåtidens brittiska mentalvård, har föga förvånande snarare en förvärrande effekt på den kungliga patienten.

I sin tolkning av Eight Songs for a Mad King tar ensemblen verket till en ny verklighet genom så kallad Body Suspension. De medverkande hänger upp sig i krokar fästa direkt genom skinnet. Under upphängningen tar det biofysiska instrumentet Xth Sense, via sensorer, upp kroppens ljud som sedan omvandlas till elektroakustisk musik. För att skapa en extrem fysisk närvaro och autentisk smärta, använder sig Joa Helgesson och ensemblen av dessa sceniska verktyg för att återge den ”extrema fysiska och psykiska påverkan” som kompositören Peter Maxwell Davies efterlyser i originalverket från 1969.

På scenen ser vi Doctor Anna som berättar om smärtans biologi i föreläsningen The Story of a Body Named George, operasångaren Joa Helgesson, fakirerna från Santa Sangre Body Rituals, dansaren Shannon Taylor. Verket ackompanjeras av Gageego! – ensemble för ny musik.

Från 18 år. Föreställningen rekommenderas ej för barn eller känslig publik.

Idé, koncept & regi: Joa Helgesson
Projektassistent & koncept: Dr. Anna Zakrisson
Musik: Peter Maxwell-Davies
Koreografi: Shannon Taylor
XTH Sense biofysisk teknik: Marco Donnarumma
Foto: © Aesthete Photography

2018-07-06
Figarosalen, Halmstads Teater
Mr Emmet – Adrian Clarke – i MusikTeaterVerkets produktion 2018

En hyllning till Sir Peter Maxwell Davies

Operan ”Mr Emmet takes a walk” komponerades 2000 av Sir Peter Maxwell Davies efter ett libretto av David Pountney. Vi får följa den medelålders affärsmannen Mr Emmet på hans promenad längs ett järnvägsspår fram till den punkt då han väljer att kasta sig framför tåget och avsluta sitt liv. Operan är knappt en timme lång och inte tidigare framförd i Sverige. I rollen som Mr Emmet hör vi internationella barytonstjärnan Adrian Clarke, som uruppförde verket på Orkney tillsammans med Sir Peter. 

Operan ”The Medium” (även det en Sverigepremiär) från 1981 benämns av tonsättaren (tillika textförfattaren) själv som ett av hans mest utmanande verk och är en 45 minuter lång operamonolog – bara en röst, inga instrument. Här är vi inbjudna till mottagningen hos ett medium. Ett till synes tomt rum, men för The Medium är det fyllt av alla klienter, avlidna familjemedlemmar, husdjur och andra möten och minnen ur livet.

I rollerna

Mr Emmet: Adrian Clarke
Mr Todd: Karl Peter Eriksson
KA: Nina Ewald
The Medium: Monica Danielson

Regi: Ola Beskow (Mr Emmet), Mattias Ermedahl (The Medium)
Ljus/scenograf: Jesper Berger
Dirigent: Rei Munakata
Kapell: Gageego!

Biljetter

 

2018-05-12
Atalante, Göteborg
Mr Emmet – Adrian Clarke – i MusikTeaterVerkets produktion 2018

En hyllning till Sir Peter Maxwell Davies

Operan ”Mr Emmet takes a walk” komponerades 2000 av Sir Peter Maxwell Davies efter ett libretto av David Pountney. Vi får följa den medelålders affärsmannen Mr Emmet på hans promenad längs ett järnvägsspår fram till den punkt då han väljer att kasta sig framför tåget och avsluta sitt liv. Operan är knappt en timme lång och inte tidigare framförd i Sverige. I rollen som Mr Emmet hör vi internationella barytonstjärnan Adrian Clarke, som uruppförde verket på Orkney tillsammans med Sir Peter. 

Operan ”The Medium” (även det en Sverigepremiär) från 1981 benämns av tonsättaren (tillika textförfattaren) själv som ett av hans mest utmanande verk och är en 45 minuter lång operamonolog – bara en röst, inga instrument. Här är vi inbjudna till mottagningen hos ett medium. Ett till synes tomt rum, men för The Medium är det fyllt av alla klienter, avlidna familjemedlemmar, husdjur och andra möten och minnen ur livet.

I rollerna

Mr Emmet: Adrian Clarke
Mr Todd: Karl Peter Eriksson
KA: Nina Ewald
The Medium: Monica Danielson

Regi: Ola Beskow (Mr Emmet), Mattias Ermedahl (The Medium)
Ljus/scenograf: Jesper Berger
Dirigent: Rei Munakata
Kapell: Gageego!

Biljetter

 

2018-05-11
Atalante, Göteborg
Mr Emmet – Adrian Clarke – i MusikTeaterVerkets produktion 2018

En hyllning till Sir Peter Maxwell Davies

Operan ”Mr Emmet takes a walk” komponerades 2000 av Sir Peter Maxwell Davies efter ett libretto av David Pountney. Vi får följa den medelålders affärsmannen Mr Emmet på hans promenad längs ett järnvägsspår fram till den punkt då han väljer att kasta sig framför tåget och avsluta sitt liv. Operan är knappt en timme lång och inte tidigare framförd i Sverige. I rollen som Mr Emmet hör vi internationella barytonstjärnan Adrian Clarke, som uruppförde verket på Orkney tillsammans med Sir Peter. 

Operan ”The Medium” (även det en Sverigepremiär) från 1981 benämns av tonsättaren (tillika textförfattaren) själv som ett av hans mest utmanande verk och är en 45 minuter lång operamonolog – bara en röst, inga instrument. Här är vi inbjudna till mottagningen hos ett medium. Ett till synes tomt rum, men för The Medium är det fyllt av alla klienter, avlidna familjemedlemmar, husdjur och andra möten och minnen ur livet.

I rollerna

Mr Emmet: Adrian Clarke
Mr Todd: Karl Peter Eriksson
KA: Nina Ewald
The Medium: Monica Danielson

Regi: Ola Beskow (Mr Emmet), Mattias Ermedahl (The Medium)
Ljus/scenograf: Jesper Berger
Dirigent: Rei Munakata
Kapell: Gageego!

Biljetter

 

2018-05-08
Atalante, Göteborg
Ensemblen Elefantöra repeterar

Bits & Pieces är ett samarbete mellan ShareMusic & Performing Arts och Gageego. I projektet komponeras ett flertal korta stycken för traditionella instrument som kombineras med olika former av digital teknologi.

Nu är det premiärdags för två nya stycken. Debuterande ensemblen Elefantöra framför tillsammans med Gageego! följande verk:

Karen Power Machine Chatter
Tomas Hulenvik Overture to Another Day

Vi får höra akustiska instrument i kombination med fältinspelningar, funna eller naturliga ljudkällor, framfört med hjälp av grafiska partitur, textpartitur, ljudpartitur och individuella ljudstämmor.

Dörrarna öppnas klockan 19:30. Inget insläpp efter konsertens början.

2018-04-26
BrewHouse, Göteborg
Konflikternas klanger: Darmstadt (illustration)

Nu tar upptäckarlusten Gageego! till Darmstadt, där vitt skilda uttryck kan berätta om samma kamp, om samma erfarenhet. 

Göteborgs konserthus följer upp fjolårets omtyckta serie, där Gageego! gjorde djupdykningar av konstmusikens metropoler. Denna gång sätts musiken, tonsättarna och städerna i relief mot pågående eller förflutna konflikter – politiska såväl som konstnärliga. Denna musikaliska exposé i fyra avsnitt lyfter fram det flagrant politiska, det ljuvt poetiska och det kärvt introverta. Som vanligt bär Gageego! inga skygglappar – välkomna!

Tonsättarintroduktion kl 17 ingår i priset.

Program

Stockhausen Zungenspitzentanz
Henze Adagio adagio
Cage Solo for Sliding Trombone
Saunders Stirrings Still
Fure Something to Hunt
Svensson stop motion (uruppförande)

Köp biljett

2018-04-08
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Bla bla bla... i pratbubbla

I samband med alla våra Konflikternas klanger-konserter kan ni få träffa och lyssna till två av kvällens tonsättare som berättar om sina verk: Dror Feiler och Bnaya Halperin-Kaddari. Det kan till exempel handla om hur det låter och varför, inspirationer och fallgropar, minnen från och förhoppningar för staden vi porträtterar – eller vad som helst som du undrar över. Alla frågor är nämligen välkomna, även från publiken.

Fri entré för dig med biljett till konserten.

2018-02-25
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Konflikternas klanger: Jerusalem (illustration)

Nämn en storstad med en historia lika präglad av motstridiga agendor och passionerade förhoppningar! Jerusalem tolkas här genom musiken, där tonsättarna och städerna sätts i relief mot pågående eller förflutna konflikter – politiska såväl som konstnärliga.

Jerusalem får denna gång bära vittnesbörd om hur vitt skilda uttryck ändå kan berätta om samma kamp, om samma erfarenhet. Konserthusets och Gageego!s gemensamma musikaliska exposé i fyra avsnitt lyfter fram det flagrant politiska, det ljuvt poetiska och det kärvt introverta. Som vanligt bär Gageego! inga skygglappar – välkomna!

Tonsättarintroduktion kl 17 ingår i priset.

Hitta biljetter

Program

Chaya Czernowin Sheva
Chaya Czernowin Ina
Bnaya Halperin-Kaddari Kinky Kings
Dror Feiler 32° 43′ Nord 33° 31′ Ost – den 10 gewidmet
Amit Gilutz Beethoven Souvenirs
Sivan Cohen-Elias Air pressure

Konsertserien genomförs med stöd från

Ernst von Siemens Music Foundation

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

2018-02-25
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus
Bla bla bla... i pratbubbla

Tonsättare på besök! I samband med alla våra Konflikternas klanger-konserter kan ni få träffa och lyssna till en av kvällens tonsättare berätta om sina verk. Så sker även inför Madrid-konserten, där ​José Maria Sánchez-Verdú, som också är kvällens dirigent, berättar om sin musikaliska värld.

Frågor från publiken är också välkomna! En timme för konsertstart ses vi i Konserthuset!

Esaias Järnegard och Alexander Khubeev
Här samtalar Esaias Järnegard med den ryske tonsättaren Alexander Khubeev inför framförandet av hans verk Dark Strings vid vår Moskvakonsert 24 september.

Tonsättarsamtalen är gratis för dig med biljett till den följande konserten.

SparaSpara

2017-10-29
Stora salen, Göteborgs konserthus
Konflikternas klanger: Madrid

Från grundandet som en morisk stad på 800-talet fram till i dag har Madrid varit scenen för erövringar och belägringar, centrum för ett världsimperium, politiska spänningar, krig och terror – men också stor konstnärlig dramatik.

Kammarensemblen Gageego! fortsätter sin utforskning av konstmusikens metropoler. Denna gång sätts musiken, tonsättarna och städerna i relief mot pågående eller förflutna konflikter – politiska såväl som konstnärliga.

Madrid får denna gång bära vittnesbörd om hur vitt skilda uttryck ändå kan berätta om samma kamp, om samma erfarenhet.

Observera att konserten sker i Stora salen med publik och musiker på podiet – närmare musiken kan man inte komma. Dirigent och en av kvällens tonsättare är José Maria Sánchez-Verdú.

Tonsättarintroduktion kl 17 ingår i priset. Göteborgs konserthus erbjuder abonnemangs- och studentrabatt.

 

Hitta biljetter Läs mer!

 

Program

Francisco Guerrero Marín Zayin III för stråktrio
José María Sánchez-Verdú Quasid 3
Elena Mendoza ur Fragmentos de teatro imaginario
Alberto Posadas Tres pinturas imaginarias
Cristóbal Halffter Debla
José María Sánchez-Verdú Giorno dopo giorno

 

Konsertserien genomförs med stöd av

Ernst von Siemens Music Foundation

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

2017-10-29
Stora salen, Göteborgs konserthus
Laddar…

Evenemang per år

2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 | 1999 | 1998 | 1997 | 1996 | 1995