Konserter 2018

2018-02-25
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus

Tonsättarsamtal: Dror Feiler & Bnaya Halperin-Kaddari

I samband med alla våra Konflikternas klanger-konserter kan ni få träffa och lyssna till två av kvällens tonsättare som berättar om sina verk: Dror Feiler och Bnaya Halperin-Kaddari. Det kan till exempel handla om hur det låter och varför, inspirationer och fallgropar, minnen från och förhoppningar för staden vi porträtterar – eller vad som helst som du undrar över. Alla frågor är nämligen välkomna, även från publiken.

Fri entré för dig med biljett till konserten.

2018-02-25
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus

Konflikternas klanger: Jerusalem

Nämn en storstad med en historia lika präglad av motstridiga agendor och passionerade förhoppningar! Jerusalem tolkas här genom musiken, där tonsättarna och städerna sätts i relief mot pågående eller förflutna konflikter – politiska såväl som konstnärliga.

Jerusalem får denna gång bära vittnesbörd om hur vitt skilda uttryck ändå kan berätta om samma kamp, om samma erfarenhet. Konserthusets och Gageego!s gemensamma musikaliska exposé i fyra avsnitt lyfter fram det flagrant politiska, det ljuvt poetiska och det kärvt introverta. Som vanligt bär Gageego! inga skygglappar – välkomna!

Tonsättarintroduktion kl 17 ingår i priset.

Hitta biljetter

Program

Chaya Czernowin Sheva
Chaya Czernowin Ina
Bnaya Halperin-Kaddari Kinky Kings
Dror Feiler 32° 43′ Nord 33° 31′ Ost – den 10 gewidmet
Amit Gilutz Beethoven Souvenirs
Sivan Cohen-Elias Air pressure

Konsertserien genomförs med stöd från

Ernst von Siemens Music Foundation

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

2018-04-08
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus

Konflikternas klanger: Darmstadt

Nu tar upptäckarlusten Gageego! till Darmstadt, där vitt skilda uttryck kan berätta om samma kamp, om samma erfarenhet. 

Göteborgs konserthus följer upp fjolårets omtyckta serie, där Gageego! gjorde djupdykningar av konstmusikens metropoler. Denna gång sätts musiken, tonsättarna och städerna i relief mot pågående eller förflutna konflikter – politiska såväl som konstnärliga. Denna musikaliska exposé i fyra avsnitt lyfter fram det flagrant politiska, det ljuvt poetiska och det kärvt introverta. Som vanligt bär Gageego! inga skygglappar – välkomna!

Tonsättarintroduktion kl 17 ingår i priset.

Program

Stockhausen Zungenspitzentanz
Henze Adagio adagio
Cage Solo for Sliding Trombone
Saunders Stirrings Still
Fure Something to Hunt
Svensson stop motion (uruppförande)

Köp biljett

2018-04-26
BrewHouse, Göteborg

Bits & Pieces

Bits & Pieces är ett samarbete mellan ShareMusic & Performing Arts och Gageego. I projektet komponeras ett flertal korta stycken för traditionella instrument som kombineras med olika former av digital teknologi.

Nu är det premiärdags för två nya stycken. Debuterande ensemblen Elefantöra framför tillsammans med Gageego! följande verk:

Karen Power Machine Chatter
Tomas Hulenvik Overture to Another Day

Vi får höra akustiska instrument i kombination med fältinspelningar, funna eller naturliga ljudkällor, framfört med hjälp av grafiska partitur, textpartitur, ljudpartitur och individuella ljudstämmor.

Dörrarna öppnas klockan 19:30. Inget insläpp efter konsertens början.

2018-05-08
Atalante, Göteborg

The Medium & Mr Emmet takes a walk

En hyllning till Sir Peter Maxwell Davies

Operan ”Mr Emmet takes a walk” komponerades 2000 av Sir Peter Maxwell Davies efter ett libretto av David Pountney. Vi får följa den medelålders affärsmannen Mr Emmet på hans promenad längs ett järnvägsspår fram till den punkt då han väljer att kasta sig framför tåget och avsluta sitt liv. Operan är knappt en timme lång och inte tidigare framförd i Sverige. I rollen som Mr Emmet hör vi internationella barytonstjärnan Adrian Clarke, som uruppförde verket på Orkney tillsammans med Sir Peter. 

Operan ”The Medium” (även det en Sverigepremiär) från 1981 benämns av tonsättaren (tillika textförfattaren) själv som ett av hans mest utmanande verk och är en 45 minuter lång operamonolog – bara en röst, inga instrument. Här är vi inbjudna till mottagningen hos ett medium. Ett till synes tomt rum, men för The Medium är det fyllt av alla klienter, avlidna familjemedlemmar, husdjur och andra möten och minnen ur livet.

I rollerna

Mr Emmet: Adrian Clarke
Mr Todd: Karl Peter Eriksson
KA: Nina Ewald
The Medium: Monica Danielson

Regi: Ola Beskow (Mr Emmet), Mattias Ermedahl (The Medium)
Ljus/scenograf: Jesper Berger
Dirigent: Rei Munakata
Kapell: Gageego!

Biljetter

 

2018-05-11
Atalante, Göteborg

The Medium & Mr Emmet takes a walk

En hyllning till Sir Peter Maxwell Davies

Operan ”Mr Emmet takes a walk” komponerades 2000 av Sir Peter Maxwell Davies efter ett libretto av David Pountney. Vi får följa den medelålders affärsmannen Mr Emmet på hans promenad längs ett järnvägsspår fram till den punkt då han väljer att kasta sig framför tåget och avsluta sitt liv. Operan är knappt en timme lång och inte tidigare framförd i Sverige. I rollen som Mr Emmet hör vi internationella barytonstjärnan Adrian Clarke, som uruppförde verket på Orkney tillsammans med Sir Peter. 

Operan ”The Medium” (även det en Sverigepremiär) från 1981 benämns av tonsättaren (tillika textförfattaren) själv som ett av hans mest utmanande verk och är en 45 minuter lång operamonolog – bara en röst, inga instrument. Här är vi inbjudna till mottagningen hos ett medium. Ett till synes tomt rum, men för The Medium är det fyllt av alla klienter, avlidna familjemedlemmar, husdjur och andra möten och minnen ur livet.

I rollerna

Mr Emmet: Adrian Clarke
Mr Todd: Karl Peter Eriksson
KA: Nina Ewald
The Medium: Monica Danielson

Regi: Ola Beskow (Mr Emmet), Mattias Ermedahl (The Medium)
Ljus/scenograf: Jesper Berger
Dirigent: Rei Munakata
Kapell: Gageego!

Biljetter

 

2018-05-12
Atalante, Göteborg

The Medium & Mr Emmet takes a walk

En hyllning till Sir Peter Maxwell Davies

Operan ”Mr Emmet takes a walk” komponerades 2000 av Sir Peter Maxwell Davies efter ett libretto av David Pountney. Vi får följa den medelålders affärsmannen Mr Emmet på hans promenad längs ett järnvägsspår fram till den punkt då han väljer att kasta sig framför tåget och avsluta sitt liv. Operan är knappt en timme lång och inte tidigare framförd i Sverige. I rollen som Mr Emmet hör vi internationella barytonstjärnan Adrian Clarke, som uruppförde verket på Orkney tillsammans med Sir Peter. 

Operan ”The Medium” (även det en Sverigepremiär) från 1981 benämns av tonsättaren (tillika textförfattaren) själv som ett av hans mest utmanande verk och är en 45 minuter lång operamonolog – bara en röst, inga instrument. Här är vi inbjudna till mottagningen hos ett medium. Ett till synes tomt rum, men för The Medium är det fyllt av alla klienter, avlidna familjemedlemmar, husdjur och andra möten och minnen ur livet.

I rollerna

Mr Emmet: Adrian Clarke
Mr Todd: Karl Peter Eriksson
KA: Nina Ewald
The Medium: Monica Danielson

Regi: Ola Beskow (Mr Emmet), Mattias Ermedahl (The Medium)
Ljus/scenograf: Jesper Berger
Dirigent: Rei Munakata
Kapell: Gageego!

Biljetter

 

2018-07-06
Figarosalen, Halmstads Teater

The Man Hanged

Unik uppsättning under Halland Opera & Vocal Festival. Huvudrollen sjungs av Joa Helgesson, som just avslutat succéuppsättningen av Fantomen på operan på Göteborgsoperan. Det blir en visuellt spännande föreställning, baserad på den moderna klassikern Eight Songs for a Mad King med musik av Peter Maxwell Davies och libretto av Randolph Stow.

Vi möter Kung George III, regent i Storbritannien mellan under åren 1760 – 1820. George har återkommande episoder av mental ohälsa och lider av hallucinationer. Han är plågsamt medveten om sitt sviktande tillstånd. Under sina första episoder av galenskap utsätts han för tortyr, svält, åderlåtningar. Han förvaras i ett stall där han behandlas som ett djur. Dessa metoder, dåtidens brittiska mentalvård, har föga förvånande snarare en förvärrande effekt på den kungliga patienten.

I sin tolkning av Eight Songs for a Mad King tar ensemblen verket till en ny verklighet genom så kallad Body Suspension. De medverkande hänger upp sig i krokar fästa direkt genom skinnet. Under upphängningen tar det biofysiska instrumentet Xth Sense, via sensorer, upp kroppens ljud som sedan omvandlas till elektroakustisk musik. För att skapa en extrem fysisk närvaro och autentisk smärta, använder sig Joa Helgesson och ensemblen av dessa sceniska verktyg för att återge den ”extrema fysiska och psykiska påverkan” som kompositören Peter Maxwell Davies efterlyser i originalverket från 1969.

På scenen ser vi Doctor Anna som berättar om smärtans biologi i föreläsningen The Story of a Body Named George, operasångaren Joa Helgesson, fakirerna från Santa Sangre Body Rituals, dansaren Shannon Taylor. Verket ackompanjeras av Gageego! – ensemble för ny musik.

Från 18 år. Föreställningen rekommenderas ej för barn eller känslig publik.

Idé, koncept & regi: Joa Helgesson
Projektassistent & koncept: Dr. Anna Zakrisson
Musik: Peter Maxwell-Davies
Koreografi: Shannon Taylor
XTH Sense biofysisk teknik: Marco Donnarumma
Foto: © Aesthete Photography

2018-09-30
Stenhammarsalen, Göteborgs konserthus

Från Croft till Grisey

Gageego! beger sig ut på jakt efter nutida länkar säsongen 2018-2019. Som utgångspunkt befinner sig tonsättare som ensemblen sedan länge önskat framföra och favoritkomponister.

Utifrån dessa gageegoikoner har ensemblen sökt, spårat och nosat (googlat!) sig fram till de olika tonsättarnas respektive prägling på en musikvärld och efterkommande tonsättare. Den som söker finner, den som lyssnar drömmer…

Griseys Vortex Temporum står som portalverk med sina virvlande klanger och arpeggion, men ges här nytt sken i de två unga tonsättarna John Croft, från Nya Zeeland, och irländska Ann Cleare där spektralmusikens arv förs in i en ny era av klangligt och rumsligt utforskande musik. Kedjorna blir här till långa linjer och spröda viskningar – skorrande undersköna.

Tonsättarsamtal

Missa inte tonsättarsamtalet en timme före konsertstart då musiker ur ensemblen pratar med någon av kvällens tonsättare. Just det här tillfället har vi besök av John Croft. Alla frågor är välkomna. Också från publiken.

Program

John Croft Trio (Seirenes III)
Ann Cleare I Should Live in Wires for Leaving You Behind
Gérard Grisey Vortex Temporum

Göteborgs konserthus erbjuder bland annat serie- och studentrabatter. Konserten ingår i GAS-festivalen 2018.

2018-10-12
Göteborgs domkyrka

PROJEKTET

Invigningskonserten för Göteborgs orgelfestival 2018

PROJEKTET är ett verk i tolv satser av Paula af Malmborg Ward (f. 1962) för solister, tre körer, konserterande orgel, slagverk och kammarorkester. Medverkar gör en kör från Brunnsbo musikklasser och Hvitfeldtska gymnasiets kammarkör, Vokalensemblen Espiro, Ligita Sneibe, orgel, kammarmusikensemblen Gageego! och Ulrike Heider, dirigent.

Festivalen är kontantfri. Biljetter löses vid konsertentréerna genom kortbetalning & Swish.

8