Ett uruppförande som på grund av coronapandemin först nu når sin publik, på digital väg: Joshua Wats stilla ljudlandskap, inspirerat av Hong Kong.
Tonsättaren Joshua Wat, från Hong-Kong, har komponerat allt från solostycken (piano, harpa) och ensemblestycken till vokalmusik och orkestermusik. Han har skrivit stycket lightweight till Norrköpings Symfoniorkester. Hans marimbastycke Prologue to Neither Here Nor There har vunnit i Stellar Composition Competition. Han var en finalist i tävlingen O/Modernt Composition Award i Sverige med hans pianokvintett Souvenir of Fallen Grace. Dessutom har hans altviolinkvartett Vanity of Reptition valts av Dutch Viola Society för att spelas på en konsert. Joshua Wat invaldes tidigare i år till Föreningen svenska tonsättare.
low fidelity skrevs under vägledning av Malin Bång i kompositionsklassen vid Högskolan för scen och musik vid Göteborgs Universitet. I detta stycke utforskar han att transponera dagligen ljudlandskap i Hong Kong till musik för basklarinett, basflöjt, cello, piano och slagverk. Och det resulterar i en stilla och obskyr klangvärld få har upplevt.
Program
Joshua Wat low fidelity
Rei Munakata dirigent