-
Gageego! i Glasgow
Gageego! är just hemkomna från en framgångsrik turné, Nordic Music Journeys i Glasgow; ett samarbete mellan Hebrides Ensemble, Royal Scottish National Orchestra och FST – Föreningen svenska tonsättare. Vi uppskattade […]
-
Höga betyg för svensk musik i Skottland
”De virtuosa musikerna i Gageego! visade sin förtrogenhet med utökade tekniker på sina instrument” skriver The Herald i sin recension av lördagens två Gageego!-konserter i Glasgow. Läs recensionen här: www.heraldscotland.com
-
Lyssna: Days, Distant, Days
Den första tempoinstruktionen lyder ”playful, quirky”. Det ändras redan nästa takt till ”suddenly downshifting”. De udda taktarterna avlöser varandra i rasande fart och det krävs koncentration för att hänga med. Här är partituret, synkat med en Gageego!s ljudinspelning. Häng med i svängarna!
-
Lyssna: Beats Sounds and Strings
I en konsertinspelning från Tryckeriet, Helsingborg 10 juni 2022 hör vi Hans Ek dirigera Gageego!, Elefantöra och Helsingborgs Symfoniorkesters stråkar. Det börjar med uruppförandet av Beats Sounds and Strings och […]
-
Gageego! på Scenkonstdagar
Operakompaniet Man Must Sings och Gageego!s succéföreställning ”Jag vet inte vem jag är och jag älskar det” dyker den 28 april upp igen, om än i miniformat och för en […]
-
Recension: ”Prövar gränserna”
GP beskriver söndagens ljudinstallation i Göteborgs konserthus foajé med efterföljande Gageego!-konsert i Stenhammarsalen. Skribenten Magnus Haglund hittar beröringspunkter mellan Gageego!s två beställningsverk, Kajsa Antonssons processade inspelningar och Esaias Järnegards akustiska […]
-
Recension: ”inte en enda tråkig ton”
Expressens Hanna Höglund har hört och sett ”Jag vet inte vem jag är och jag älskar det” med Man Must Sing och Gageego!. I recensionen, publicerad 30 december 2021, konstaterar […]