Unik uppsättning under Halland Opera & Vocal Festival. Huvudrollen sjungs av Joa Helgesson, som just avslutat succéuppsättningen av Fantomen på operan på Göteborgsoperan. Det blir en visuellt spännande föreställning, baserad på den moderna klassikern Eight Songs for a Mad King med musik av Peter Maxwell Davies och libretto av Randolph Stow.
Vi möter Kung George III, regent i Storbritannien mellan under åren 1760 – 1820. George har återkommande episoder av mental ohälsa och lider av hallucinationer. Han är plågsamt medveten om sitt sviktande tillstånd. Under sina första episoder av galenskap utsätts han för tortyr, svält, åderlåtningar. Han förvaras i ett stall där han behandlas som ett djur. Dessa metoder, dåtidens brittiska mentalvård, har föga förvånande snarare en förvärrande effekt på den kungliga patienten.
I sin tolkning av Eight Songs for a Mad King tar ensemblen verket till en ny verklighet genom så kallad Body Suspension. De medverkande hänger upp sig i krokar fästa direkt genom skinnet. Under upphängningen tar det biofysiska instrumentet Xth Sense, via sensorer, upp kroppens ljud som sedan omvandlas till elektroakustisk musik. För att skapa en extrem fysisk närvaro och autentisk smärta, använder sig Joa Helgesson och ensemblen av dessa sceniska verktyg för att återge den ”extrema fysiska och psykiska påverkan” som kompositören Peter Maxwell Davies efterlyser i originalverket från 1969.
På scenen ser vi Doctor Anna som berättar om smärtans biologi i föreläsningen The Story of a Body Named George, operasångaren Joa Helgesson, fakirerna från Santa Sangre Body Rituals, dansaren Shannon Taylor. Verket ackompanjeras av Gageego! – ensemble för ny musik.
Från 18 år. Föreställningen rekommenderas ej för barn eller känslig publik.
Idé, koncept & regi: Joa Helgesson
Projektassistent & koncept: Dr. Anna Zakrisson
Musik: Peter Maxwell-Davies
Koreografi: Shannon Taylor
XTH Sense biofysisk teknik: Marco Donnarumma
Foto: © Aesthete Photography